fbpx

Utolsó frissítés:

Tényleg megéri az oldalak betöltési idejének javítására, azaz a weboldalak gyorsabb sebességére költeni?
IGEN!
Bizonyságul és megnyugtatásul álljon itt a Google tájékoztatója és néhány olyan nemzetközi SEO-szakértő véleménye, akinek a vonatkozó írása a Google keresési eredmények első oldalán szerepel a Google ranking factors keresésre.
Ha valaminek és valakiknek, hát ennek a véleménycsokornak biztosan lehet hinni! Első oldalas Google megjelenéseik bizonyítják, hogy – a régi mondást kifordítva – ezeknek a susztereknek nem lyukas a cipőjük.
Gyors weboldal

A Google és a nemzetközi SEO- szakértők véleménye a betöltési sebesség fontosságáról

  1. Hogyan határozza meg a Google a rangsorolási eredményeket?
    Maga a Google 5 főkritériumot árul el a rangsorolás mechanizmusáról. Ezek: Meaning, Relevance, Quality, Usability, Context – azaz magyarul: Jelentés, Relevancia, Minőségi, Használhatóság és Kontextus.  Ezeket kibontva a negyedik pont, a A tartalom használhatósága alatt a következőképpen foglamaznak:

    Rendszereink figyelembe veszik a tartalom használhatóságát is. Ha az összes többi jel viszonylag egyenlő, akkor az emberek számára elérhetőbbnek talált tartalmak jobban teljesíthetnek. Rendszereink például olyan oldalélményi szempontokat vizsgálnak, mint a gyorsan betöltődő mobilbarát tartalom, ami fontos szempont a mobilt használók számára.

  2. A Google 200 rangsoroló tényezője: a teljes lista (2024)
    A tekintélyt parancsolóan sok forrást feltüntető lista 20. pontja ezt is megjegyzi:

    Mind a Google, mind a Bing az oldalsebességet használja rangsorolási tényezőként. A Google mostantól tényleges Chrome-felhasználói adatokat használ a betöltési sebesség értékeléséhez.

  3. A Google rangsorolási tényezői 2024-re (a 10 legfontosabb)
    A monsterinsights szakértője 4. helyen rangsorolja a weboldal betöltési sebességet, az alábbi részletezéssel és egy nagyon fontos intelemmel kiegészítve:

    A webhely sebessége olyan mutatókat tartalmaz, amelyeket a Google kritikusnak tart a webhely felhasználói élménye szempontjából. Méri a webhely általános sebességét és reagálóképességét, valamint a különböző elemek, például a betűtípusok és képek betöltési sebességét.
    Itt most nem az a cél, hogy legyőzze versenytársait, és ezredmásodpercekkel csökkentse a betöltési időt. Sokkal inkább az oldalbetöltési időre vonatkozó minimális szabvány teljesítése.

  4. A Semrush-tanulmány: Rangsorolási tényezők 2024
    A közel 100 oldalas tanulmány saját kutatásai alapján megerősíti a betöltési sebesség rangsorolásban játszott vízválasztó szerepét, majd felhívja a figyelmet egy további fontos jelenségre:

    Még ha nem is ez lenne a helyzet: Ezek a tényezők hozzájárulnak az oldalak általában vett jobb felhasználói élményéhez. Befolyásolhatják azokat a felhasználói döntéseket, miszerint vásárolnak-e vagy sem, maradnak-e vagy visszatérnek inkább az előzőleg megtekintett oldalra.

  5. Google rangsorolási rendszerek & jelzések 2024
    Az összefoglaló oldalról elérhető szakcikk egyértelműsíti:

    A Google alapfilozófiája mindig is az volt, hogy a relevancia a legfontosabb – és a gyors betöltési idő nem feltétlenül egyenlő a jó minőségű, hasznos tartalommal. A valamivel lassabb, de jobb tartalom simán megelőzheti a gyorsabban betöltődő rosszabb tartalmakat.

  6. A 10 legfontosabb Google rangsorolási tényező (+Optimalizálási tippek)
    Ez az igen bátran összeállított 10-es lista az összefoglalójában az oldalsebességet az 5. helyre teszi (azon viszont lehetne vitatkozni, hogy kerül a linképítés csupán a 10. helyre):
    1. Minőségi tartalom
    2. Kulcsszavak elhelyezése
    3. Képoptimalizálás
    4. URL-struktúra
    5. Oldalsebesség
    6. Mobilbarát kialakítás
    7. Core Web Vitals
    8. A webhely architektúrája
    9. A webhely biztonsága
    10. A honlapra mutató linkek
  7. A 2024-es Google algoritmus rangsoroló tényezői
    Ha lehet, még bátrabb ez a cikk, ahol az egyes keresőoptimalizálási tényezők jelentőségét százalékokban is kifejezték a szerzők:
    Tényező Súly
    Lebilincselő tartalom következetes közzététele 21%
    Kulcsszavak az oldalak Title metatag-jében (Oldalcím) 15%
    A weboldalra mutató linkek 13%
    A mutatott szakértelem az adott részterületen 13%
    Felhasználói elköteleződés 11%
    Frissesség 6%
    Mobilbarát kialakítás / Mobile First webhely 5%
    Megbízhatóság 4%
    Az oldalakra mutató linkek változatossága 3%
    Oldalsebesség 3%
    Belső linkek 2%
    Webhelybiztonság / SSL-tanúsítvány 2%
    Sémajelölés/Strukturált adatok 1%
    Kulcsszavak az oldalak Description metatag-jében (Oldalleírás) 1%

WordPress weboldal gyorsítása

A több másodperces betöltési idő a weboldalak elhagyásának fontos tényezője. Az átlagos felhasználónak – érthető módon – nincs türelme ahhoz az oldalhoz, amelynek betöltése túl sokáig tart, és indokoltan.
A weboldalad gyorsasága a honlapod értékesítési képessége és a Google keresési eredményekben való láthatósága szempontjából is hihetetlenül fontos.
Egy elgondolkodtató adat és annak következménye Neil Pateltől (aki a világ egyik legelismertebb online marketingese), a KISSmetrics webanalitikai rendszer mérései alapján:
Minden másodperc betöltési késlekedés 7%-kal növeli a weboldaladról informálódás nélkül visszafordulók arányát. Ezt forintosítva: Ha egy e-kereskedelmi webhely naponta 10 000 forint forgalmat csinál, az ügyfelek +1 másodperces betöltésre várakoztatása évente 250 000 forintba fáj a kieső értékesítés miatt. Ha 2 másodperccel lassabb a webhelyed, éves szinten fél milliót buksz rajta, és így tovább. (Eredetileg Neil Patel nem 10 ezerrel, hanem 100 ezerrel számolt, és forint helyett dollárban, de mi legyünk csak kispályások.)
Szóval tényleg minden másodperc számít!
A Google számára a tartalom minősége a leginkább kiemelt (de még mindig nehezen megfogható) értékelési szempont egy weboldal értékének meghatározásakor, a sebesség és a teljesítmény szintúgy fontos elemei a rangsorolásnak.

Miért lassú a WordPress-es weboldalad?

Lassú weboldalA WordPress igen jól összeállított, ugyanakkor meglehetősen összetett CMS (=Content Management System, magyarul tartalomkezelő rendszer). Önmagában gyors, de ez a gyorsaság semmibe vész, ha

  1. a megjelenítéshez olyan kinézetet (más néven témát) választunk, amely rosszul van megírva, vagy
  2. sok vagy rosszul megírt bővítményt használunk az óhajtott funkciók megvalósításához, vagy
  3. maga a megjelenítésre szánt tartalom túl terjedelmes. ((E probléma mögött tipikusan a képek állnak.)

Hogyan növelheted a webhelyed sebességét?

WeboldalgyorsításNem értesz hozzá, de fontosnak tartod? Fordulj hozzánk!
Amennyiben elboldogulsz a WordPress bővítményekkel, és van időd a beállításokkal, mérésekkel és teszteléssel bíbelődni:

  1. Bemelegítésként kezdd azzal, hogy a GTmetrix.com ingyenes szolgáltatásával megméred a honlapod 2-3 fontos oldalán az asztali verzió optimalizáltságát, betöltési idejét és az adott oldalad méretét Mbyte-ban. A GTmetrix ajánlásai és útmutatása alapján tájékozódhatsz, konkrétan mit és elvileg hogyan érdemes optimalizálni. Ugyanezt nyújtja a Google is a https://pagespeed.web.dev/
  2. Mielőtt az optimalizálásba belefogsz, csinálj mentést! Erre három lehetőség kínálkozik:
    • Ha van cPanel hozzáférésed és elegendő szabad helyed, akkor ezt ott a teljes tárhelyed vonatkozásában megteheted. Jó esetben meg sem kell tenned, mert a rendes tárhelyeknél rendelkezésedre szokott állni az elmúlt éjszakai állapot komplett mentése.
    • Menthetsz célirányosan, a WordPress keretein belül. Erre van pár okos megoldás (bővítmény), csak tárterületed is legyen elegendő,
  3. Szinte mindig érdemes optimalizálnod a képek méretét valamelyik kép optimalizáló WordPress bővítménnyel úgy, hogy az ne járjon együtt a képminőség látható romlásával. Ehhez a Smush vagy a ShortPixel kiváló eszköz.
  4. Telepíts egy gyorsítótár (cache) kezelő, WordPress optimalizáló bővítményt! Erre a célra a szívósabbaknak a W3 Total Cache-t, tehetősebbnek a WP Rocket-et ajánlom, az okosabbaknak pedig azt, hogy eleve olyan tárhelyet válasszanak, ahol maga a tárhely biztosít hardveres támogatást. (Ez többnyire a LiteSpeed Web Cache.) Ezeket addig tuningold, amíg a honlap már elég gyors, és ugyanakkor még tökéletesen működik…
  5. Ha a fenti optimalizálási lépések után még nem vagy elégedett az optimalizálás eredményével, akkor a GTmetrix által továbbra is jelzett problémák jellegétől függően érdemes további WordPress bővítményeket keresni és kipróbálni. Van, amikor maga a tárhely szolgáltatás is ludas a lassúságban.
  6. Az eddigi lépések valószínűleg honlapod mobil verziójára is jótékony hatással voltak, de azzal érdemes – és kell is – külön foglalkozni. Hiszen a Google a rangsorolásnál már nem az asztali gépes, hanem a mobilokon elővarázsolt tartalom alapján rangsorol! Ha eddig nem tetted meg, vizsgáld meg honlapod fontos oldalait a Google PageSpeed Insights szolgáltatásával is.
    Az itt felmerülő problémák egyikének-másikának megoldásához már szinte bizonyosan szükséged lesz arra is, hogy bizonyos kódrészleteken is dolgozz. Némi előképzettséggel és gyakorlattal + a Google-ban történő elmélyült keresgéléssel szinte mindenhez található segítség a weben.

Amennyiben bárhol elakadsz a weboldal gyorsításával, még mindig érdemes szakemberhez fordulni. Például hozzánk.